digitalmediagroup.nl

Over spam

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Doorgaans wordt hier ongewenste e-mail mee bedoeld. Spam is heel lastig te definiëren, niet ieder ongewenst bericht dat u ontvangt is namelijk spam.
Wat zijn dan de belangrijkste kenmerken? De berichten worden in grote hoeveelheden verstuurd, naar honderdduizenden zo niet miljoenen adressen tegelijk en de berichten worden verstuurd zonder toestemmingen van de ontvanger.


Het is vaak moeilijk voor toeschouwers om het verschil te zien tussen 'eerlijke' marketing en ‘oneerlijke’ spam. Puur de hoeveelheid e-mail heeft ertoe geleid dat sommige gebruikers commerciële e-mail (denk hierbij bijvoorbeeld aan een mailinglijst waarop u als gebruiker zich heeft geabonneerd) met spam
verwarren — vooral als de twee berichten er vergelijkbaar uitzien.

Digital Media Group stuurt enkel e-mail naar gebruikers die daarvoor toestemming hebben gegeven. Alle e-mailbestanden die wij beheren zijn zogenaamde opt-in emailadressen.

Spam begon bij Monty Python

Oorspronkelijk was spam de merknaam van een bepaald soort ingeblikt vlees, dat nog steeds bestaat. De Britse komieken van Monty Python gebruikten het in een sketch om het toen actuele verbod op 'unsolicited advertising' (sluikreclame) op televisie aan de kaak te stellen. In een lunchroom waar aan alle gerechten ongevraagd spam werd toegevoegd, en waarin een groepje Vikingen uit volle borst zingt: Spam spam spam spam. Lovely spam! Wonderful spam!, werd normale conversatie door de spam-zangers vrijwel onmogelijk gemaakt, net als bij ongevraagde e-mail. Ook bij de aftiteling werd te pas en te onpas het woordje "spam" vermeld. Monty Python liet daarmee zien dat de wellicht wenselijke restricties aan reclame-uitingen op gespannen voet staan met het recht op vrije meningsuiting.